adelgazar

domingo, 7 de noviembre de 2010

Cooperació entre familia i escola, fonamental per l'èxit acadèmic.

Pares i docents comparteixen el mateix objectiu: educar als alumnes. Però de vegades el camí que prenen els uns i els altres per aconseguir-ho difereix de forma substancial i és contradictori. Per aconseguir la mateixa meta, el centre ha d'afavorir la participació dels progenitors i proporcionar-los els mitjans necessaris per estrènyer els vincles amb els membres de la comunitat educativa. La cooperació és fonamental perquè el desenvolupament acadèmic de l'estudiant sigui coherent. Els pares han d'implicar-se en el funcionament de l'escola i participar en les activitats comunes que es proposin.

Tots dos comparteixen la responsabilitat de l'educació de fills i alumnes. Les dues parts han de cooperar i relacionar-se perquè la trajectòria acadèmica del nen es desenvolupi de forma coherent i en una mateixa adreça.

Totes les investigacions i estudis realitzats entorn de les relacions entre família i escola posen de manifest que mantenir un vincle estret i de participació té un important impacte en els resultats educatius de l'estudiant. S'ha de considerar llavors la cooperació entre pares, docents i centre escolar com una eina efectiva per frenar el fracàs educatiu i aconseguir l'èxit acadèmic.

Paper del centre

En ocasions, els docents es queixen que les famílies no mostren interès suficient per l'educació dels seus fills o no col·laboren tant com s'espera d'ells. Però posa el centre els mitjans necessaris per a aquesta cooperació? L'escola té un paper primordial per aconseguir que el vincle entro els membres de la comunitat educativa sigui més estret.

L'objectiu principal ha de ser fer sentir als pares que són parteix integrant del centre. Per aconseguir-ho, cal explicar-los des del primer moment el lloc destacat que ocupen en el procés educatiu dels seus fills i la continuïtat que han de donar a les seves cases al treball que es desenvolupa a l'escola. És essencial mantenir a les famílies informades sobre el projecte acadèmic del centre, els canvis que en ell s'aprovin i les activitats que s'organitzen durant el curs.

L'escola és responsable del desenvolupament i implantació de canals de participació familiar que facilitin el contacte entre pares, docents i adreça, més enllà de les tutories o altres trobades formals habituals: tallers, escola de pares, festes escolars o xerrades de professionals, entre uns altres. És important que aquestes activitats es planifiquin en horaris i dates en els quals puguin participar un major nombre de progenitors, sense que hagin de desatendre les seves obligacions laborals.

Implicació dels pares i docents
Els pares i professors són els principals actors en el procés de cooperació entre família i escola. Tots dos han de mantenir una actitud oberta i de participació per aconseguir que la comunicació sigui fluïda i eficaç.
Pautes per a pares
  • Atendre la demanda de tutories o sessions individuals dels docents. Preparar amb antelació les entrevistes perquè siguin el més fructíferes possibles.
  • Respectar la figura del docent i valorar les seves opinions i recomanacions respecte al desenvolupament acadèmic o social de l'estudiant.
  • Implicar-se en les tasques escolars de l'alumne a casa i informar als tutors si sorgeixen problemes importants en la seva realització.
  • Informar als docents o al centre de qualsevol alteració familiar o de la llar que pugui influir en el desenvolupament acadèmic de l'estudiant.
  • No banalitzar davant dels fills les activitats escolars o emetre crítiques negatives sobre els docents en la seva presència.
  • Participar en la mesura de les seves possibilitats en les activitats extraescolars que proposi el centre.

Pautes per a professors
  • Interessar-se per la situació familiar de l'alumne per obtenir la informació necessària que li ajudi a atendre les seves necessitats individuals.
  • Escoltar les inquietuds dels pares i proposar-los solucions i idees educatives per implementar a casa amb els seus fills.
  • Utilitzar amb ells un llenguatge adequat i comprensible que els permeti entendre els conceptes que es tracten.
  • Fer ús de la informació i idees que els transmeten els pares.
  • No cridar sempre a les famílies per formular queixes, sinó també per mostrar la seva satisfacció pel bon comportament o els resultats positius de l'alumne.
  • Adoptar acords conjunts sobre les estratègies acadèmiques més adequades per millorar o mantenir el rendiment acadèmic de l'estudiant.

1 comentario: